събота, 11 юни 2011 г.

Сватбени картички PERGAMANO и уроче в картинки

Здравейте отново!
Дойде ред и на сватбените картички. Оказа се, че техниката pergamano е особено подходяща за изработването на картички за сватба. Може би ефирността на пауса дава това усещане. Правила съм много картички в различен стил, но тези стоят някак по-нежно от останалите. Не съм усвоила изцяло тази техника, и пътят който съм извървяла е много дълъг до постигането на сегашните резултати. Опитът и грешките са най-добрият учител. В интернет има много видео уроци и обяснения, но докато не се пробваш сам и не сгрешиш, много неща остават неразбрани.
Скоро правих картички за сватба и на поредната се сетих да снимам стъпка по стъпка пътя на изработка, за да го споделя с вас, а тези, които се се впечатлили от това изкуство - да ги насърча да опитат.

Ето завършената картичка, а след това ще покажа и как се прави:












Като начало - избираме си картина, която да нарисуваме върху пауса. Интернет пространството е пълно с такива изображения, а тези, които им се отдава да рисуват - могат да си нарисуват сами своето изображение. Аз съм си разпечатала тази картинка с гълъбите. Вземам лист паус с голям грамаж (примерно 150g/mm2), защото по-тънкият по-трудно се работи. Изисква много опит, за да не се пробие или нацепи...
Аз закрепвам пауса върху изображението с индекс листчета . Те се разлепват лесно и не оставят следи, но вие можете да ползвате за закрепване кламери например.










След закрепването на пауса, мога да започна копирането. Използвам бял маркер с тънък писец. За панделката и розите използвам златист маркер. Очертавам контурите на изображението, като внимавам да не размажа и разнеса още мокрите очертания с ръка. Тук на снимката съм очертала единия гълъб с бяло и цялата панделка със златисто.










Вече съм очертала всички контури и мога да отлепя пауса от листа хартия. Сега започва трудната част - ембоса.







Трябва преди това да изчакам добре да изсъхне мастилото, защото маркерите които ползвам са много течни и по-бавно изсъхват. Ако не ги изчакам рискувам да пренеса мастилото върху повърхността за ембосване, а на пауса да не остане никакво мастило. Това е така, защото ембоса се прави на гърба на пауса.
Необходима е мека и гладка повърхност, върху която ще ембосваме. В youtube имаше различни предложения - тефтер с мека кожена подвързия, специална кожена подложка, балатум с дунапренена подложка... Аз си намерих стара подложка за мишка, която е много удобна, първо защото е черна и добре се откроява рисунката върху нея и второ - изработена е от вид дунапрен, който е много плътен и гладък, не е прекалено мек и не много твърд.






Уреда за ембос, който ползвам съм си го купила от ebay преди време. Много е удобен, защото е компактен. Представлява дръжка с ергономична форма и няколко сменяеми накрайника. Ако сте решили да се пробвате в тази техника, но нямате средства за да си купите нужните инструменти, ще ви споделя с какво започнах да се уча. За тънките контури използвах изписан химикал. За по дебелите очертания и за светлосянката използвах карфица с голяма глава, забита в коркова тапа, която служеше за дръжка. А за най-голям размер използвах капачка от флумасер , която е заоблена и без ръбове.

Тук на снимките съм показала как изглежда изображението погледнато откъм гурба и после как изглежда от към лицето на картичката. Предполагам виждате разликата. Линиите, които не са обработени с ембос уреда са все още плоски, а тези, които съм минала са релефни.








Вече съм минала по всички контури с най-малкия накрайник. Не се притеснявайте че пауса се е огънал. това е нормално. Като приключите работа и го фиксирате върху картона - няма да се огъва :)

Сега следва запълване на панделката и щрихите по крилата на гълъбите и цветята. Това се прави с по-голям размер топче или карфицата.








Щрихите се правят с къси отсечени движения на ръката. Поставяте попчето на уреда в близост или върху контура и с много лек натиск само в едната посока правите "камшични" движения на ръката, като натискът в началото на движението е по-силен, а в края по-слаб, даже повдигате уреда изцяло. Не знам дали го описвам добре, идеята е да не се натиска уреда постоянно до края на линията за щриховане, а само в началото. С опита ще свикнете да ги правите все по-добре.


На моята картичка съм решила някои области от рисунката да бъдат изрязани. Това е за по-добро подчертаване на основното изображение - гълъбите. Подложката от картон върху която закрепвате рисуван паус е добре да бъде с по-тъмен цвят за по-хубаво открояване на изображението. Сега ще покажа как изрязвам пауса. За целта използвам шило, с което правя дупчици, близо една до друга. Ако нямате специалните шила за pergamano, които са много удобни и в различни форми, можете да си направите собствено шило. Аз ви предлагам тънка игла от спринцовка. Върхът и е много остър и добре пробива пауса без да го нацепва. Аз си набодох иглата в коркова тапа хем за дръжка, хем да ограничи огъването на иглата, понеже е много тънка и дълга. За подложка при пробиването използвам коркова такава. Пробиването се извършва от лицевата страна на рисунката.






След като сте пробили по целия контур на областта, която ще се изрязва, с малка тънка ножичка започвате да клъцвате между всеки две дупчици и така по целия контур. Очертаната област се отделя от изображението и на нейно място се появява хубава назъбена дупка... :)




Следва закрепване върху картичката и разкрасяване с брокат, перли, стикери и каквото друго прецените...










Това е от мен!


Надявам се да съм била полезна на начинаещите и не-толкова начинаещи крафтъри.

Ако урочето ви е харесало, ще бъда благодарна да споделите вашето мнение.
Също така ще се радвам ако пробвате техниката и в коментарите ми под тази публикация да посочите линк към вашия блог с готовите проекти и картички.

Благодаря, че се отбихте при мен!
До скоро

15 коментара:

  1. Много нежна и красива картичка! Благодаря за урочето, за мен е много полезно! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Урока ми хареса, много ясен и нагледен. Кога ще стигна до пергаманото обаче хич не ми е ясно :).

    ОтговорИзтриване
  3. Много хубава картичка и уроче!

    ОтговорИзтриване
  4. Много красива картичка, елегантна и нежна! Благодаря за урока по пергамано, отдавна хвърлям по едно око, но все още събирам смелост. Твоят урок ми изясни няколко неизвестни положения, много ми беше полезен.

    ОтговорИзтриване
  5. Много нежен и красив проект! Урока е много добре обяснен! Аз лично все още не съм пробвала пергаманото, но винаги съм се възхищавала на всичко изработено с него. Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря за урочето...много ми харесва пергаманото, но още не съм се пробвала....Все чакам да му дойде времето...А твоята картичка е чудесна, просто прелестна!

    ОтговорИзтриване
  7. Възхитена съм от тази красота! За жалост има много малко информация за пергамано на български и съм много благодарна,че открих този урок-дано има повече такива...Прекрасна картичка!

    ОтговорИзтриване
  8. Красива и нежна картичка, определно много ми хареса! А урока е страхотен! Много добре си обяснила всичко. Аз още съм далеч от тази техника, но пък вече съм по-наясно какво точно представлява! Благодаря ти, полезен урок и разкошна картичка!

    ОтговорИзтриване
  9. Бяла приказка! Прекрасно!

    ОтговорИзтриване
  10. Картичката е удивителна! Благодаря за урока. Само искам да попитам изрязването на вътрешната част не може ли да стане с макетно ножче? За залепяне силикон ли се използва или лепило? Моите картички са по-различни, но когато имам време ще пробвам пергамано. Моите картички - http://goblen-wow.alle.bg/%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%B8/

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте,Slavka, относно изрязването на вътрешната част - опитайте, не ви пречи нищо да опитата. Може пък на вас да ви хареса как изглежда. Аз лично предпочитам описания от мен начин, първо защото съм го научила от големи майсторки в това изкуство и второ - на мен ми е по-красив крайния резултат.
      По втория въпрос - на последните 2 снимки съм показала единственото лепило, което от всички пробвани - най-не личи. Купувано е от ebay. Има едно тиксо, което скоро пуснаха и в Офис1, и което също не прозира из под пауса, но не държи трайно. От опит - установих че след време се разлепя...
      Синьото лепило се казва "ZIG 2 way glue". Предлага се под формата на писалка и има най-различни видове - широко, тънко-пишещо, с плосък или объл връх. С лепило С200 се чувствам най-сигурна, защото само то не се разлепя с времето. За това, при всеки удобен случай - го използвам. Прикривам капките лепило с перли, цветенца и т.н.
      Дано да съм била изчерпателна!

      Изтриване
  11. Поздравления за прекрасните неща, които сътворявате. Искам да запитам от къде си купувате паус 150 гр., защото предлагат само 92 гр. И друго по какъв начин се закрепва пауса към хартията все пак едното прозира. Опитвала съм с лепило C 200, но е се получава красиво. Ще съм благодарна, ако поясните подробно.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, Анонимен!
      Пауса си го купувам от една книжарница в Габрово. Предлагат няколко грамажа - от 92 до 300.
      Относно лепенето - в горния коментар съм обяснила подробно. Ако имате още въпроси - питайте, ще се опитам да помогна. Моля само да си оставите координати или поне име за обръщение! Много неучтиво от Ваша страна...:)
      Поздрави!

      Изтриване
  12. Хубава картичка! Златни ръце! Още по-хубаво е,че в този забързан и все по-труден живот има хора,които намират време да създават красота! Благодаря за урочето!

    ОтговорИзтриване
  13. Здравейте,просто прелестно е това изкуство .Отдавна търсих начин да разбера как става но все не успявам да намеря необходимата информация.сега съм щастлива и благодарна .БЛАГОДАРЯ

    ОтговорИзтриване